Drukuj

Przed egzaminem

Już bardzo niewiele czasu zostało do egzaminu gimnazjalnego. Zapewne godzisz się z argumentami nauczycieli i rodziców, że uczyć trzeba się systematycznie, bo od systematyczności zależy wynik egzaminu. Zgoda. Jednak - z drugiej strony - sportowcy przed ważnym meczem prowadzą coś, co nazywa się ostatnim przygotowaniem. To taki specjalny trening, który również ma niemały wpływ na sukces.

Jest jeszcze czas na taki "specjalny trening". W jego skład wchodzą pewne czynności, ćwiczenia oraz, co także ważne - przygotowanie psychiczne. Zróbmy to razem.

Mierz wysoko

Wybór szkoły po ukończeniu gimnazjum jest bodaj najważniejszą Twoją decyzją edukacyjną, nawet ważniejszą od wyboru kierunku studiów. Właśnie po ukończeniu obowiązkowego etapu kształcenia (czyli gimnazjum), wstępnie określasz swoje przyszłe wykształcenie, a więc, w jakimś stopniu, karierę zawodową. W potocznej opinii wybór liceum ogólnokształcącego jest świadectwem najwyższych aspiracji, a przy tym pozwala odłożyć na później decyzję o konkretnym zawodzie. Oczywiście, jeżeli liceum traktuje się jako szczebel kształcenia umożliwiający podjęcie studiów.

W toku badań naukowych ustalono, że prawie połowa badanych uczniów gimnazjów zamierza uczyć się później w liceum ogólnokształcącym. Na dalszych miejscach plasują się wybierający technikum (trochę poniżej jednej trzeciej), liceum profilowane (około 10%), wreszcie zasadniczą szkołę zawodową (nieco poniżej 10%).

Badacze ustalili, że uczniowie i uczennice, którzy uzyskali najlepsze wyniki na egzaminie gimnazjalnym, wybierają w zdecydowanej większości liceum ogólnokształcące. Robią tak prawie wszystkie dziewczęta i większość chłopców, szczególnie tych, którzy dobrze wypadli na części matematyczno-przyrodniczej egzaminu.

Częściej chłopcy niż dziewczęta przewidują poprzestanie na średnim wykształceniu, czyli aspiracje dziewcząt są, ogólnie rzecz biorąc, wyższe niż chłopców. Dziewczęta ambitniej planują dalszą naukę i im jest wyższy planowany poziom studiów, tym częściej właśnie one przewidują, że go osiągną. Co ciekawe, to wysoki wynik części matematyczno-przyrodniczej egzaminu wpływa na wyższe aspiracje uczniów, a nie wynik części humanistycznej.

Ważne, aby mierzyć wysoko - i ciebie to teraz dotyczy! Kto stawia sobie zadania poniżej możliwości, ten nie robi postępów. Oczywiście, stawianie sobie bardzo zawyżonych zadań, niemożliwych do wykonania, także jest niewłaściwe. Najbardziej polecane jest stawianie sobie zadań nieco powyżej stwierdzonych możliwości. Tak więc, patrząc na wyniki swojej nauki szkolnej (oraz - niedługo już - egzaminu gimnazjalnego), mów sobie: Stać mnie na więcej! I powtarzaj to sobie często.

 

Ciekawostki...

W badaniach naukowych prowadzonych w roku 2006 sprawdzano, w jakim stopniu korzystanie z kursów i korepetycji wpływa na osiągnięcie wyższego wyniku na egzaminie gimnazjalnym. Z kursów przygotowawczych w tym roku korzystało mniej więcej 15 procent gimnazjalistów i byli to najczęściej ci, którym nauka szła dobrze. Z korepetycji korzystało około 40 procent uczniów i jako główny powód pobierania prywatnych lekcji wskazywali oni na chęć podwyższenia wyniku egzaminacyjnego.

Co interesujące i ważne, badacze ustalili, że korzystanie z kursów lub korepetycji prawie nie wpływa na wynik egzaminu. Owszem, ci uczniowie, którzy mieli problemy z uzyskaniem promocji z jakiegoś przedmiotu (to tradycyjna przyczyna korepetycji), dzięki prywatnym lekcjom poprawili swoje stopnie. Na wynik egzaminu jednak korepetycje prawie nie wpływają.

Dlaczego tak jest? I co w takim razie można rekomendować? Niska skuteczność kursów i korepetycji dla podnoszenia wyniku egzaminu wynika prawdopodobnie z tego, że są to formy kształcenia prowadzone według tego samego nauczycielskiego stylu, który dominuje na lekcjach. Natomiast kluczem do skutecznego przygotowania egzaminacyjnego jest restrukturyzacja twojej wiedzy, czyli takie jej podanie i przekazanie, które jest odpowiednie do twoich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Sposobem umożliwiającym restrukturyzację twojej wiedzy, czyli rokującym prawdziwe wsparcie przygotowań egzaminacyjnych, jest korzystanie z dobrze przygotowanych portali internetowych. Dla przykładu - na stronie zawierającej materiały dla gimnazjalistów (Zdajmy.pl ) korzystający sam według własnych potrzeb i upodobań wybiera sobie tematy, które chce powtórzyć. Czyli spełniona jest zasada doboru sposobu nauki do własnych możliwości i potrzeb.

Egzamin gimnazjalny 2013 - próbny egzamin z Operonem

JĘZYK POLSKI:

HISTORIA I WOS:

MATEMATYKA:

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE:

JĘZYK ANGIELSKI - POZIOM PODSTAWOWY:

JĘZYK ANGIELSKI - POZIOM ROZSZERZONY:

 

Źródła:

www.edulandia.pl

www.zdajmy.pl